>>Back |
Text: Per Hedlund
|
Spelplats Gobi
|
|
Roaring Hoofs-festivalen skulle visa sig vara den mest
ansträngande och på sitt sätt krävande festival jag
varit med om. Konceptet innebar att samtliga: musiker, artister, radio-
och tv-bolag, konferensdeltagare och observatörer liksom den bussburna
publiken och de som färdades till häst eller kom på kamel
var tillsammans hela tiden. Med sällskapet följde också
en schaman som stod för det andliga stödet under festivalen.
För oss musiker innebar det långa resor, sena kvällar,
tidiga morgnar och konserter under besvärliga förhållanden,
företrädesvis utomhus. Att repetera och hålla sig i musikalisk
form förutsatte gedigen turnévana. I detta knastertorra klimat
hade exempelvis mina rörblad dugt bättre som tändved än
att spela på trots att jag vidtagit alla kända åtgärder
för att behålla dem i spelbart skick. Konceptet innebar vidare
att samtliga medverkande var med i samtliga evenemang. Det gällde
alltså att välja rätt verk vid rätt tidpunkt och
på rätt plats. Alla konserter bevakades av Arte, Sveriges Radio,
Danmarks radio och inhemska mongoliska tv-kanaler. Dessutom tog fotografer
från olika media tusentals bilder. Efter en tidig avresa ägnades nästa förmiddag
åt hästkapplöpningar med minderåriga barn som fullfjädrade
tävlingsryttare. Den yngste deltagaren, bara fem år gammal,
kom in på en otrolig nionde plats och fick pris tillsammans med
sin tränare. Vi, som skulle framträda senare på dagen,
bevistade tävlingarna tillsammans med alla andra. Vår konsert
ägde rum på de höga branta sanddynerna i Moltsog Els.
På vägen hade vi kört fast med bussen och fick hjälpa
till att rulla loss den ur sanden. Från bussfönstret såg
vi ett och annat hästskelett grina mot oss ur gruset och sanden.
Uppe på sanddynerna parkerade den beridna publiken sina hästar
och kameler medan tv-folket lade ut kablar till elverken som doldes längre
bort i sanddynerna för att inte störa med sitt buller. Många
i publiken hade ridit i dagar för att kunna vara med på konserten,
något som gjorde ett djupt intryck på oss alla. I stekande
sol högst uppe på en sanddyn framförde vi den sydafrikanske
tonsättaren Jürgen Bräuningers verk "13 movies 4 saxophone
0 electronics". Särskilt våra musikerkolleger tyckte att
dessa tolv stycken passade perfekt i den här konsertsituationen.
Fast samma verk hade ju ett år tidigare mottagits minst lika väl
i en samlingssal i ett township i Sydafrika... Mer fick vi inte spela,
för solen började dala och bussarna måste åka tillbaka
till baslägret före skymningen. I programmet ingick också
till publikens stora förnöjelse brottning på traditionellt
mongoliskt vis. Kvällen var vikt för schamanen, som med hjälp
av en ansenlig mängd attribut höll en stor ceremoni för
naturen, företrädesvis för elden och himlen. Alla deltog,
fast undertecknad avvek en stund för att besöka den äntligen
för tillfället övergivna bekvämlighetsinrättningen.
Det stod helt klart att schamanen var en mycket betydelsefull person,
som stod till deltagarnas förfogande under hela festivalen.
|
|
Tidigt nästa morgon gav vi
oss iväg Bayanzag-ravinerna, där man hittat talrika lämningar
efter dinosaurier. Där tv-filmades stycket "FIVE" av John
Cage, som efter flera turer kom att spelas av Stockholms Saxofonkvartett
och den finska flöjtisten Ulla Suokko. I en ravin spelade vi också
in Jan W. Morthensons "Hymn" för Arte, ett stycke som väl
lämpade sig för en plats som är så betydelsefull för
mongolerna. Det späckade programmet innebar att vi samma dag fraktades
långt upp i bergen för att spela på glaciären i Yoliin
Am Canyon, "Örndalen". Musiker och publik vandrade tillsammans
kilometervis upp till spelplatsen. Det var en märklig upplevelse att
höra Sven Westerberg (sopransax) och Jörgen Pettersson (altsax)
spela instrumentalversionen av Karin Rehnqvists "Rädda mig ur
dyn" på den farligt hala glaciären. Cages stycke spelades
ännu en gång i något förändrad besättning.
Som vanligt var alla med: musiker, akrobater, mannekänger och performanceartister,
en imponerande prestation med tanke på att spelplatsen aldrig någonsin
skulle ha accepterats av ett svenskt skyddsombud. Just som vi packade ihop utbröt ett häftigt åskväder och himlen öppnade sig. Publik och medverkande vandrade tillsammans ned igen - i hällregn. När jag kom fram till bussen var jag tvungen att klä av mig så mycket som anständigheten tillät och vrida ur mina dyngsura kläder. De två hjulspår som hade varit vår väg upp hade försvunnit och dalen hade blivit en enda brusande flod. Våra skickliga chaufförer lyckades till sist med stor möda och hjälp av utsända spanare ta sig ner på slättlandet där de under stort jubel fick ta emot allas tack. Att de bland publiken som red ner klarade sig utmärkt, säger sig självt. Väl hemma igen i vår jurta uppsöktes vi av ett team från mongoliska Kanal 9 som gjorde en mycket väl förberedd lång intervju. På kvällen var det dags för den traditionella internationella buffén. Alla medverkande hade blivit ombedda att medföra mat typisk för det egna hemlandet. Vi svenskar hade med oss rejält med Gustafskorv och knäckebröd från Dalarna liksom sill från västkusten. Mest exotiska för oss var trion från Azerbajdzjan som hade ställt till med ritualslakt av ett lamm. Buffén tog slut på nolltid - och vi som hade undrat om vi vågade bjuda på matjessill! På fredagsmorgonen fick saxkvartetten äntligen tillfälle att arbeta tillsammans med tonsättaren Albrecht Gürsching i den för tillfället övergivna baren. Han var mycket mån om att få gå igenom sitt nyskrivna stycke "Bagatellen" med oss. Det skulle uruppföras på kvällens seminarium inom ramen för "Gobi Summer Academy". På seminariet fick vi ännu en gång möjlighet att framföra Ylva Nybergs "Omen". Vi hade stränga order att passa busstiden klockan sju nästa morgon - vår enda chans att ta oss ut ur Gobi-öknen. Väl framme i Ulan Bator började förberedelserna för avslutningskonserten i stadens kulturcentrum. Tanken var att publiken skulle kunna komma och gå som den ville under den fyra timmar långa konserten, men alla satt snällt kvar. En sådan fantastisk publik! Vi spelade återigen Albrecht Gürschings "Bagatellen", Arne Mellnäs' "Stampede" och Dror Feilers "Ki". Efter en sista tv-intervju i korridoren bakom scenen med den nystartade mongoliska kanalen "Wow" bjöds vi på en stor avslutningsbankett hemma i lägret. För oss blev midsommarnatten mycket kort med sedvanligt tidig väckning innan planet gick till Berlin. Tämligen mörbultade var det bara för oss att tvätta några skjortor till nästa turné, denna gång till Småland. Men det är en annan historia. I Roaring Hoofs-festivalen ingick även performanceartister, holländaren Martien Groeneveld, den brittiska gruppen "Red Earth" och japanskan Yoriko Miyaoka. De varierade sina mycket skickligt iscensatta framföranden varje gång de framträdde. De unga mongoliska akrobaterna ackompanjerades av den brittiske jazzsaxofonisten Trevor Watts. Inflätade i övriga evenemang pågick varje dag "Gobi Summer Academy" med konserter och seminarier. Olika instrumentgrupper svarade för var sin kväll. Stråkar, blåsare, slagverk och sångare visade upp sina specialiteter, och schamanen fick ju också sin kväll. Under sångarnas kväll nämnde schweizaren Claudio Danuser att han som operasångare varit tvungen att avstå från att öva joddling, vilket gjorde publiken ännu mer nyfiken på hur joddling egentligen lät. Situationen räddades av vår egen tenorsaxofonist, dalmasen Leif Karlborg, som joddlade en bit till allas, inte minst schweizarnas, stora förtjusning. Under festivalen demonstrerades och kontrasterades sångtekniker från olika länder på ett mycket effektfullt sätt. Claudio Danuser sjöng exempelvis både på italienska och tvättäkta Schwyzerdütsch. I nästa ögonblick intervjuade han mongolerna om deras strupsång chöömij, en speciell teknik där man i munhålan frambringar höga flöjtliknande övertoner, hela melodislingor, ovanpå en extremt djup grundton. Vad stråkarna beträffar ställde de mongoliska stråkmusikerna förutom de egna framträdandena upp även utanför konserterna när det behövdes musik. De spelade på morin khur, ett tvåsträngat stråkinstrument med fyrkantig klangkropp som trakteras på viola da gamba-vis. Där västerländska stråkinstrument har en snäcka har detta instrument ett snidat hästhuvud, och det kallas därför hästhuvudfiol. Schweizaren Mathias Hugentobler stod för ett skickligt kammarmusikaliskt cellospel. I folkmusikgrupperna förekom slagverk i flera olika former. Särskilt imponerade den oerhört skicklige Murat Coskun från Turkiet med sina handtrummor. Den nutida konstmusiken kom i detta års festival att representeras huvudsakligen av blåsarna, främst av Stockholms Saxofonkvartett. Ny musik framfördes också av den finska flöjtisten Ulla Suokko och den tyske fagottisten Wolfgang Rüdiger. De österländska traditionella blåsinstrumenten utgjorde en kontrast med stillsamma flöjter och det milt klingande instrumentet duduk, en skalmeja med brett dubbelt rörblad. Vid en jämförelse framstod saxofonkvartetten med sitt utåtriktade kraftfulla spel som en sandstorm i öknen. Vi saknade visserligen den praktfulla klädsel som många asiatiska musiker och sångare bar, men vi hade ju våra vackert blänkande instrument, som väckte stort intresse liksom vårt spel. Vad festivalen har givit oss? Vi har mött musiker och artister från länder som var helt nya för oss, vi har glatt dem och en helt ny publik med nyskriven musik av svenska tonsättare och ny musik vi fått med oss från våra resor. Även denna gång har vi fått musik med oss hem. Albrecht Gürschings "Bagatellen" har vi redan spelat fyra gånger på resa i Småland. Ylva Nybergs "Omen", som vi inledningsvis presenterade som ett "piece in progress", kommer att byggas ut med bl.a. det ljudmaterial Ylva samlat in i Mongoliet. För oss kommer det att bli det kanske värdefullaste dokumentet från vårt utbyte med alla deltagarna i Roaring Hoofs-festivalen i Mongoliet. --------------- |
|
>>Back | Top |